22 dec. 2010

GOD JUL

Det har varit lite dåligt med bloggande den sista tiden, men nu är vi tillbaka. Det senaste inlägget var ett "blogg-rape". Nicklas passade på att skriva lite när vi loggade in på hans dator, kul Nickella.

Vi jobbar fortfarande på hostlet och håller numera även i upplärning till de nya eftersom vi är bland de som bott här längst nu... Jag jobbar numera i den lilla allt-i allo butiken här på hostlet som går under benämningen "Kens livs" Jag och Emmy fick singla slant om vem som skulle få det och jag drog hem vintsten. Arbetet går ut på att hjälpa de få kunder som kommer in, se till att varorna är på plats och att allt ser rent ut. Med andra ord så sitter jag på en stol och läser en bok samtidigt som jag ser på klockan hela tiden. 6 timmar varje dag, varav 3 timmar av de är betalda, äntligen lite klirr i kassan. Emmy viker lakan, 3 timmar varje dag.

Efter många tankar och funderingar bokade vi igår buss ner till Sydney. Vi åker ner med Mimi, en av de svenska tjejerna från hostlet. Hon har en lös kontakt med en Steve (en bankman som bor i Manly) som hon träffade på seglingen tidigare under resan. Vi har mailat med honom och är välkomna att bo där de tre första nätterna- nyårshelgen. Priserna på hostlen är SKYHÖGA den helgen, ca 150 dollar för en natt i ett 20 bäddsrum (1000 sek per natt) som vanligtvis kostar omkring 20 dollar. Hutlöst.

En liten detalj med Sydneyvistelsen är att jag kommer spendera den första natten på centralstationen, själv. När vi skulle boka bussen igår bokade Mimi först. När nästa person, Emmy, skulle boka var den bussen plötsligt full och hon fick boka en annan buss som kommer fram 3 timmar tdigare. När nästa person på tur, jag, skulle boka var även den bussen full?! Jag fick ta en annan buss och kommer fram mitt i natten kvällen före... kul. Det är aningen kaotiskt här längs med östkusten eftersom ALLA ska ner över nyår.

I Sydney ska vi stanna tills den 11 jan då vi flyger ner till MELBOURNE. Där ska vi stanna och jobba. (jobba? tycker mig ha hört det förut?)

Imorgon är det julafton. Det är för oss helt obegripligt. Vi är inviterade hem till Nicklas tillsammans med några andra svenskar. Där ska vi frossa i chokladpraliner, glögg, lussebullar, knäck, skinka och allt som hör julen till. Rykterna säger att det ska regna hela julhelgen, vi får väl se.
Jag har läst i tidningarna om kylan och snön i Europa. Flygplatser är avstängda, tåg är inställda och folk är upprörda över att de inte tar sig till sina släktingar för att fira jul. Hemskt!

Nej nu återstår bara för oss att önska er alla där hemma en riktigt GOD JUL! :)
 

4 kommentarer:

  1. Ja ,ni valde rätt år att tillbringa vintern på ett varmare ställe, det sägs vara kallaste vintern i mannaminne här uppe i norr.Men julen blir väl verkligen inte sig lik för er!? den är rätt kort iår.Tur för mej oxå kanske. Otroligt tomt här hemma utan er.saknar er såååå..... kramar mamma

    SvaraRadera
  2. GOD JUL!! Kramar till er systrar och en kram till mammaVanja också! Sanna

    SvaraRadera
  3. God Jul till er alla!!:)/Hanna

    SvaraRadera
  4. Hallå? UPPDATERING TACK.

    SvaraRadera