13 okt. 2010

Bland spindlar, ormar och hunkar

Dagen efter seglingen var en stressig dag, vi hade som mål att boka diverse bussturer och boenden. Ett enda pusslande! Och internetet på vårt hostel fungerade såklart inte alls så fort vi var i behov av det. Matta. Därav dåligt blogguppdaterande. Ledsen för det.

När punkterna på dagens agenda sedan var utförda begav vi oss på en promenad längs med havet, och därefter slappade vi vid lagunen med lite frisbee.

På kvällen gav vi oss ner till hostelbaren med soft livemusik. Vi kände oss äntligen lite rena efter att ha unnat oss en snabbdusch efter tre dagar utan. (På grund av segling och allmän stress)

Per köpte en kanna öl och vi hamnade sen bredvid ett gäng trevliga grabbar från Melbourne, som bara blev fler och fler. Från att ha varit fyra pers växte denna grupp av hunkar till 24. Magiskt! Kvällen blev oförglömlig då detta tydligen var ett elitlag i australiensisk fotboll, på semster över helgen. En generös grupp som insisterade på att få bjuda på såval pizza, taxiresor, inträden, och mängder av olika drinkar. Med sig på resan hade de även sin personliga doktor, en 68-årig störtskön karl som följde dem överallt. Doktorn berättade lite för oss om grabbarna, om sporten, och om hur många miljoner dollar några av dem var värda.
Vi fick även möjlighet att följa med till deras hotel på lite förfest, och jag säger bara som lill-Erik i Bert; Oj oj oj-ojojoj. Lyx var bara förnamnet mina vänner!

Dagen efter checkade vi med pigga ögon och kroppar ut vid 09.30. Vår buss gick sedan på natten vid 12, så det blev ännu en dag vid lagunen följt av lite biljard och häng i baren med "vårt lag".. :)

Nästa destination var Agnes water, ett litet samhälle utan något att direkt göra. Resan tog tio timmar och vi sov som klubbade oxar hela resan. Väl framme var vi därför pigga och utvilade.
Incheckade och klara (i gårdagens partyklädsel) tog vi oss en guidad sightseeingtur runt området som var väldigt vackert och gemytligt. Få invånare och inga lås på dörrarna, här lämandes allt utan uppsyn och så var även reglerna på vårt hostel.

Efter det avnjöt vi en lunch i solen då Pärlan plötslig utbrast:
"-VA I HEEEELVETEEE"
Det var en spindel. Stor som en hand. Ovanför Jennys huvud. Detta var vårt första spindelmöte här i australien och vi trodde först inte den var äkta, men den visade sig vara så äkta det bara går. Mäktigt!

Därefter fick vi mersmak på djurlivet och begav oss ut på vår egen cykelsafari med ELCYKLAR. Vi frågade efter ormar och kängurur och fick karta och hjälmar i våra händer! (Och upprepade varningar om att vara försiktiga med ormarna) Knappt hann jag få orning på fordonet och inse att jag cyklade på fel sida innan en stor varan höll på att springa in i hjulet. Därefter följde fyra timmars cykelfärd och buschwalk genom den australiensiska landsbygden. Vi såg en orm, kakaduor, wallabies, massvis av kängurur och diverse annat. Känguruna kom vi väldigt nära inpå då vi sussesivt smög oss på dem. Vilken naturupplevelse för oss skandinavier!!
Men värsta djurmötet blev ändå med en STOR galen hund. Vi hade precis passerat ormen då den kom springandes mot oss. Skällande och med dreglande mun och ilsken blick tog den sikte på mig och Per. Jenny som var i täten cyklade vidare medan jag och Per stannade. Panik. Per kom med lugnande ord:

"-Ta det lungt Emmy, ta det lugnt, ta det lugnt, ta det lugnt. Kolla den inte i ögonen!" Haha.

Efter några panikartade sekunder ropade en gammal gubbe vid en närliggande gård på den. Jag tackade Gud, lekte oberörd och cyklade vidare.
Det blev en lyckad och otroligt spännande tur. Rekomenderar varmt elcykel, mijövänligt och så smidigt det bara kan bli!

För den som undrar så går det utmärkt för oss att resa ihop, vi tycker och tänker lika om det mesta. Vi skrattar dagarna i ända och har det riktigt bra!

I nuläget är vår basföda couscous. Hostelköken är för fulla av backpackers att det inte finns utrymme att använda kastruller eller stekpannor. Därför kör vi på couscous då det finns färdigt kokvatten att tappa ur kran på alla hostel. Smidigt, enkelt och snabbt. Couscous kan sen varieras med sötsur sås, bönor, keso, avokado, currysås, eller varför inte sardiner i tomatsås och caesardressing som Per kör på. Han äter samma mat både till frukost, lunch och middag. Vad som helst egentligen, bara det inte behöver tillagas på något sätt!
Imorgon drar vi vidare till Hervey bay och Fraser Island.