14 okt. 2010

Portad fran bargatan

Nu har vi avklarat ännu en utflykt- Fraser Island, världens största sandö. Eftersom jag avklarat campingbiten på Fraser för tre år sedan valde vi denna gång att ta en dagstur. I en buss med ca 30 pers guppade vi runt på sandvägar och annan terräng. Vi hade en aning otur med vädret så vi såg varken hajar, valar eller dingos... som vi hoppats på.
Hervey Bay som utflykten utgick ifrån var en helt död stad. Alla affärer/restauranger/internetcafen stängde kl 19 och då fanns det plötsligt inte en enda levande själ ute på gatorna. Aningen ångestladdat.
Efter Hervey drog vi vidare till Brisbane. Det var skönt att komma till en storstad efter att ha spenderat 2 nätter i den döda staden. På plats på Bunk backpackers hostel (som tydligen är the place to be här i stan) korkade vi upp vinet och festade till. På rummet blev vi kända med en britt och en korean som vi generöst bjöd på vårt lådvin. (goon!) Vi siktade in oss på  en bar vid namn Ric´s som skulle vara ett skönt häng, men hamnade sen på grannbaren som var en Irlänsk karaokepub. Jodå, vi bestämde oss för att delta med en gammal gobit- Creedence med Have you ever seen the rain (... ) När det äntligen var vår tur var Per plötsligt borta?
- Plats på scenen för Per, Jenny & Emmyyyyyyyyyy!
Jag och Emmy intog scenen en aning frågande över Pers frånvaro. Från scenen kunde vi sedan se Per stå utanför ingången och diskutera hetsigt med två vakter som såg aningen ursinninga ut. Det visade sig att Per hade gått ut med en öl och efter det blivit JAGAD (ordagrant) av en vakt längs med hela gatan. Tillslut hade han hällt ut sin öl på gatan framför vaktens fötter. Så, Per blev portad från ALLA uteställen på hela bargatan. Alla vakter på gatan hade tydligen kontakt med varandra via walki talkies (stavning?) Så i hopp om en pangkväll gick vi sedan besvikna hemåt. Tack Per.
Men händelserna slutar inte där. Mitt i natten när vi andra sussade som bäst blev Emmy akut kissnödig i sömnen. Med tron på att hon rusade in på toaletten i vårt mörklagda rum sprang hon istället ut i korridoren. PANG. Dörren slog igen och där stod hon utan varken nyckelkort eller toalett iklädd bara små spetstrosor och ett minimalt sovlinne. I panik sprang hon runt och letade efter en allmän toalett utan vidare resultat. Tillslut hittade hon en toalett på våningen under, utan lås på dörren. När hon sedan skulle in i rummet igen blev hon stående knackandes i 15 min, innan vår nyfunne vän ”Britten” slutligen hörde hennes desperata knackningar. ”What the fuck are u doing?!” Haha.
I Brisbane hyrde vi även cyklar och begav oss ut på en cykeltur längs med floden. Så, efter 2 dagar här känner jag mig ganska klar med den staden.
Nu är vi påväg till Surfers Paradise där vi ska möta upp NIcklas. Eventuellt kommer vi att stanna här ett tag och se över jobbmöjligheterna. Vi har alla dörrar öppna just nu.
Vill även i en parantes nämna att vi dagligen använder de orange beachbagsen vi fick av er brudar. De fungerar som en slags reservsäck där vi slänger i allt vi inte får plats med i ryggsäckarna. Dragkedjan har kollapsat, men så praktisk den är! (gräsligt ful)

Cheers mates!

3 kommentarer:

  1. Åh om ni visste vad mycket era blogginlägg betyder! Det är så roligt att läsa om alla era bravader! Jag var på vinprovning igår, gick upp kl. 07.30 för att skriva tyskatenta och nu ska jag sätta mig för att plugga arbetsrätt. Jag har ett starkt behov av att bryta av med lite skratt åt er:) Och jag fullkomligt ÄLSKAR det faktum att ni använder beachbagsen; vi kände direkt där på Konsum att dessa skulle ni får mycket nytta av.. kanske även den fyllning som vi stoppade i dem.. Kram på er! /HW

    SvaraRadera
  2. Jag tror på att ni använder beachbagsen först när jag ser fotobevis. BILD, tack! Stor kram

    SvaraRadera
  3. Kan ni inte lägga upp lite bilder på er också? Eller sitter ni egentligen i Djurås och skriver?

    SvaraRadera