7 okt. 2010

Titel: livsnjutare.

Hi mates!

Nu har vi varit daliga pa bloggandet, vi vet. Det ligger over oss som en slags stress hela tiden, sa vi ar val medvetna om det.

De senaste 2 dygnen har vi befunnit oss ute pa segling i Whitsundays ogrupp. Vi var 11 personer som seglade tillsammans och alla fick lov att delta i seglingen. Eftersom koket och det genemsamma sovrummet satt ihop blev det en stark genemskap pa baten. Toaletten och duschen hade ett fonster i taket sa dar hade man inget att dolja inte. "Jag kanner mig som en tredjeklass resenar pa Titanic" citerat Per.
Ikladd "stinger-suit" ingick det snorkling med skolpaddor och stingrockor (som Steve Irwing dog av...) Emmy var livradd och fick hajpanik sa fort det blev for djupt vatten. Crewet pa var bat var valdig omtanksamma och tog val hand om en skrackslagen Emmy efter snorklingen.
Vi fick aven se Whiteheaven beach, som ar med i topp 10 av finaste stranderna i hela varlden. (bilder kommer...) Efter att vi trottnat pa all fotografering av stranden gick vi istallet pa ormjakt. Vi hittade en halv dod orm, bingo!
I samband med denna segling (som var helt fantastisk) fick man lagga till en liten slant om man ville dyka. Jag och Per nappade direkt efter vara forra dyk. Men, det kom att visa sig att detta dyket spelade i en helt annan division. En kaxig instruktor som fran forsta minuten av nagon anledning ogillade Per, 1 meters sikt nere i vattnet och starka strommar. Jag fokuserade mig mest pa att overleva detta trauma medans Per som kunde slappna av lite mer forsokte leta efter fiskar och koraller, utan reslutat. Jag hade en EXTREMT dryg fransman fran var bat framfor mig som var totalt vardelos pa dykning. Han var det enda jag sag under dessa 30 minuter som dyket varade i, kul. Kan tillagga att fransmannen bara tidigare dykt i Frankrike och var helnojd med dyket nar han 2 min efter alla andra nadde ytan...
Vi avnjot en god middag till solnedgangen och ett glas vin till det, livet.

Har nere ar alla "mates" med varandra. Det spelar ingen roll vad man har for kon, alder eller relation till varandra. Nar man handlar far man alltid fragan "Hi mate, how is it going?" och blir alltid lika paff over vad man ska svara. Ska man svara hur man mar och sedan fraga tillbaka med alla frammande manniskor som fragar detta? Detta diskuterade vi pa seglingen och det visade sig att ett bra svar pa detta ar att saga "No worries" och ingen fraga tillbaka? Ja, vi forsoker komma in i detta frammande snack.  
Var nasta utflykt nu ar Fraser Island, antagligen pa Sondag. Dar kryllar det av hajar och man far inte bada. En kille fran seglingen hade varit dar i veckan och tagit kort ut over havet fran en utsiktsplats. Pa kortet var det 2 personer som badade och 3 meter bort sag man en 3 meter tigerhaj som de inte hade en aning om befann sig bredvid dem. Hjalp.Vi hor manga historier om hajar och de flesta har sett nagon slag farlig haj. Vi haller ogonen oppna men ar livradda!

Pa grund av vissa brister i koken som finns pa vara hostel har vi fatt lov att ga fran att ata pasta till couscous. Da slipper vi sjalva kokningen och kan bara enkelt tappa upp lite hett vatten och lata den svalla. Gardagens meny bestod av couscous, creme fraiche, kidneybonor och sweet chili sas, mmm...

Ikvall vantar en sista utgang har i Airlie med livemusik pa vart hostel.

Take care mates!

5 kommentarer:

  1. Jag försöker och jag försöker få till en kommentar... Ni verkar ha det toppen, jag är jätteavundsjuk på er just nu!! Ska ta en god kanelbulle och fira min tristess. Det är jätteroligt att ni uppdaterar bloggen så ofta ni kan, och det vore jätteroligt om ni la upp bilder också! Tack för ditt sms idag Emmy, det behövdes nåt lite uppigande! Ha det så fint! Puss och kram från Hanna

    SvaraRadera
  2. Snyggt Hanna! Den har vi vantat pa! /Jenny

    SvaraRadera
  3. Jag försöker också som Hanna att skriva kommentar, men det är inte så bara när vi sitter här i kylan och det mörka grå,men ni verkar uppleva spännande saker. Men jag gillar ej att ni ska besöka ö med många hajar!!!Hoppas du nu har dykt färdigt Jenny, för denna gång!?Väntar på bilder. Kramar Mamma

    SvaraRadera
  4. Jag måste nästan skriva en till nu när jag fått in tekniken på hur man gör! Tack Jenny! Kan du förstå vad mycket jag kommer att kommentera på era följande inlägg!:) //Hanna, the commentator

    SvaraRadera
  5. Härligt, Hanna! Du kanske ska skaffa en egen blogg till och med? ;) Vanja med!

    Medan ni systras glassar i solen sitter jag instängd och skriver PM om kollektivavtalet på ett byggföretag med två okända människor... Lunchlåda: wook med curry och kokosmjölk = försöker drömma mig bort.

    Många kramar och fortsätt njuta!

    SvaraRadera